WPIS DO CRBR - instrukcja
W związku z nałożonym przez ustawodawcę obowiązku wpisu stowarzyszeń rejestrowych do CRBR oraz trudnościami, jakimi mierzą się OSP przy dokonywaniu wpisu postanowiliśmy opublikować niniejszą instrukcję jak dokonać wpisu.
Informujemy, że poniższa instrukcja nie została w żaden sposób zatwierdzona przez ZOSP czy jakiekolwiek inne instytucje prawne – jest to wskazanie w jaki sposób rejestracji dokonała nasza jednostka i nie mamy gwarancji czy jest ona poprawna. Ochotnicza Straz Pożarna w Lini nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek reperkusje związane z wykonaniem poniższej instrukcji (robicie to na własną opowiedzialność)
Najczęściej zadawane pytania
Zarejestrowani muszą być WSZYSCY członkowie zarządu danej OSP.
Wszystko zależy od uprawnień jakie komisja rewizyjna posiada w danej jednostce według statutu, jednakże w standardowych sytuacjach komisja rewizyjna NIE MUSI BYĆ REJESTROWANA
Osoby uprawnione do podpisu zgodnie ze statutem (wg statutu wzorcowego prezes lub wiceprezes i skarbnik) – w dokumencie są wskazani jako ZGŁASZAJĄCY.
Osobiście wprowadziłbym dane nowego zarządu OSP. KRS powinien zdążyć zaimplementować zmiany w rejestrze do czasu gdy dane w CRBR będą weryfikowane. Poza tym wniosek w CRBR zawsze można poprawić – najważniejsze jest go zgłosić na czas.
Czas na zgłoszenie do 31 stycznia 2022 roku.
Teoretycznie niedopełnienie obowiązku dokonania wpisu w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) zagrożone jest karą nawet do miliona złotych. W rzeczywistości wątpię, że będą takie kary nadawać dla stowarzyszeń. Nie mniej aby wystrzec się jakichkolwiek represji warto w porę dokonać rejestracji.
Kolejność podpisów nie ma znaczenia – ważne jest aby podpisy złożone zgodnie ze sposobem reprezentacji ujętym w KRS.
Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa AML).
ROZPOCZĘCIE FORMULARZA
KROK 1.
Wchodzimy na strone https://www.podatki.gov.pl/crbr/ i wybieramy rejestr CRBR
KROK 6.
Przechodzimy niżej do rozdziału B – DANE BENEFICJENTÓW/ZGŁASZAJĄCYCH
PRZYPOMINAM:
Zgłaszający – koniecznie muszą być to osoby które zgodnie ze statutem są uprawnione do podpisywania dokumentów (w statucie wzorcowym jest to prezes lub wiceprezes i skarbnik).
Beneficjenci – pozostali WSZYSCY członkowie zarządu OSP.
DODANIE ZGŁASZAJĄCEGO (lub zgłaszająćych)
DODANIE BENEFICJENTÓW (pozostałych członków Zarządu OSP)
Krok 18
Każdego kolejnego członka zarządu dodajemy zgodnie z krokami 14-17
FINALIZACJA I PODPISY
Krok 20
Wygenerowało się podsumowanie – sprawdzamy wszystkie dane.
Krok 21
Po upewnieniu się przechodzimy do podpisania dokumentu.
PRZYPOMINAM:
a) Podpis powinien być w formie profilu zaufanego,
b) Podpisują jedynie ZGŁASZAJĄCY (osoby uprawnione do podpisywania dokumentów zgodnie ze statutem OSP).
Krok 26
Po akceptacji wygeneruje się numer zgłoszenia – warto jest go zapisać bądź wysłać na maila.
POBRANIE UPO
Po zakończeniu wysłania dokumentu warto wygenerować UPO (Urzędowe Poświadczenie odbioru).
.
Instrukcja stworzona w oparciu o poniższe materiały:
http://www.zosprp.pl/?q=content/informacja-o-obowiazku-dokonania-zgloszenia-przez-osp-do-centralnego-rejestru-beneficjentow-
http://www.zosprp.pl/?q=content/informacja-rozszerzajaca-w-sprawie-obowiazku-dokonania-zgloszenia-przez-osp-do-centralnego-r
https://publicystyka.ngo.pl/jak-ngo-zglasza-sie-do-rejestru-beneficjentow-rzeczywistych-instrukcja
Mam nadzieję, że instrukcja pomoże wszystkim zainteresowanym OSP skutecznie wypełnić formularz. W ramach podziękowania zachęcam do obserwowania naszej strony internetowej oraz polajkowania naszej strony Facebook.